Aanspreken op gedrag

Hoe manage je correctiegesprekken?

Als je ervan overtuigd bent dat je fouten bespreekbaar moet maken, dan moet je dit wel op een professionele wijze managen. Want er is niets wat demotivatie van medewerkers zo sterk voedt als een manipulerende leider, oftewel de leider die zijn fouten verdoezeld en op anderen probeert af te schuiven. 

Fouten maken mag, maar in het geval dat het blijkt dat…, dan de gemaakte fout wel goed managen anders zal de organisatie kwaliteit zich niet verbeteren. 

Daarom de tip: richt je op feiten in plaats van meningen!

Visie op leiderschap van Hans Verheijke

Je bent als leidinggevende succesvol als je medewerker succesvol is. Het investeren in de ontwikkeling van medewerkers is dus de beste investering die een leidinggevende kan doen. In managementtermen uitgedrukt: faciliterend leidinggeven door “management by coaching”.

Succesvolle leiders moeten proactief en flexibel zijn om op veranderingen te kunnen anticiperen en medewerkers kunnen motiveren om samen te werken. Voeg daar “gepassioneerd voorbeeldgedrag” aan toe, en je herkent
De Leider Van De Toekomst.

Bekijk ook

  • Voorbeeldgedrag leidinggevende

    Om het immense belang van je voorbeeldgedrag als leidinggevende op waarde te schatten, moet je je van enkele woorden bewust zijn.
  • Conflicten oplossen

    Conflicten oplossen gaat niet vanzelf, hoewel met name het senior management deze overtuiging vaak lijkt te hebben.